Adi Putra ; mungkin tanda kecil atas besar nikmatNya


Beberapa hari ini asyik tertengok siaran ulangan satu rancangan TV yang menjemput bertamu seorang kanak-kanak hebat akalnya - Adi putra.

Cerita tentang dia ini bukan asing dalam negara kita, sejak tahun-tahun yang sudah lagi negara seakan dikejutkan dengan anugerah Tuhan padanya… aku juga kagum, sebegitu sempurna ciptaan Tuhan..Membuat aku terfikir, mana datangnya fikiran sebegitu dari kanal-kanak sekecil dan secomel dia… kepetahannya dan amat teratur kata-kata melayunya berbicara.. Pastilah itu anugerah dari yang Esa..


Allah akan turun sesuatu itu bersebab…macam mana Dia turunkan rezeki,menikmati dan bersyukurlah…kenapa Dia turunkan bala, bukalah panca mengenal tandaNya…


Di takdirNYa kanak-kanak lahir bertali pusat menangis di celah-celah sampah, masih berbau darah rahim ibunya…kenapa perlu malangkan insan tak berdosa? Sesungguhnya Allah tidak suka-suka buat bayi itu hina, tapi pastinya itu pengajaran bagi mereka-mereka yang celik rasa, maka beruntunglah yang merasa, maka jahilnya yang buta rasa…


Di takdirkanNya kanak-kanak biasa seperti Adi Putra, lengkap berkeluarga sempurna, malah lengkap akalnya melebihi tahap luarbiasa… kenapa kelebihan itu di berikan padanya? Adakah semata-mata untuk di beri penghargaan dan pujian jatuh beribu…adakah cukup untuk kita mengagumi saja?

Pastinya kita tak ada kebolehan seperti Adi Putra, tapi cukupkan kita tumpang bersorak saja?


Atau belajar sesuatu darinya? Bukan mendalami ilmu luar biasa itu, mungkin itu tidak di azalikan untuk kita, tapi mungkin belajar dari sudut berbeza.


Mungkin ada betulnya, melayu tidak gemar matematik, mungkin juga selalu saja memperli bahasa Inggeris-

'bahasa si penjajah,buat apa nak mengagungkannya sangat' ,

'matemetik memang makanan orang cina saja'

'Sains dan matematik memang susah, nak buat macam mana...'


,Melayu nak buat apa? ...


Juga kita ini selalu berpegang kuat pada suara keislaman, sedang anggota zahir dan batin lalai mengerjakan suruhannya…(aku berkata untuk diriku juga, sedang aku sedar kelekaan aku yang masih ada), ramai suka memekik sini saja, gunakan nama suci Dia 'Allahuakbar'..tapi apa nawaitunya? Kadang-kadang sering terdengar ayat sesuci itu digunakan pada masa-masa yang langsung tak kena…


Banyak cita-cita Adi Putra itu, yang ingin dia lakukan untuk Islam,untuk negara Islam, satelit password al-Quran dan sebagainya..memang kedengaran agak susah ingin percaya, bolehkah dia, kadang-kadang intelektual saja bukan sandaran untuk mampu melakukan sesuatu yang sukar di laksanakan seperti mempunyai satelit sendiri..tapi ini kata-kata ikhlas dari jiwa mudanya, besar dan tinggi harap untuk sesuatu yang dia anggap suci,agamanya. Bagi aku tak kisahlah ia berjaya atau tidak kelak, tapi itu lah nawaitunya, .. Sekurang-kurangnya itu nawaitu yang tepat bagi aku jika digunakan atas nama suciNya, ..dan biar izin yang Esa saja menentukannya.


Tidak kah sedikit sebanyak keajaiban Tuhan, seperti Adi Putra ini melintaskan dalam hati, melayu perlu buat sesuatu untuk berubah? Bukan saja melayu tapi kita manusia-manusia yang selalu mencari alasan, selalu bernawaitu ke atas yang bukan-bukan, membuat 'perjuangan' yang sia-sia, perhimpunan itu ini yang mengunakan suci namaNya…tak malukah kita pada Dia? Sedang yang dilakukan itu langsung tak ke jalanNya.


Tuhan tak turunkan sesuatu itu saja-saja-maka belajar lah sesuatu daripadanya...


Kadang-kadang kita perlu belajar dari seremeh dan sekecil perkara, untuk faham keseluruhannya...


**********************************************************************************


salam indah , Lavenderwind



**flickr


Comments

  1. semoga impian dan hajatnya menjadi kenyataan suatu hari nanti, insyaAllah...

    bukalah mata dan minda
    segala yg berlaku ada hikmahnya
    bersyukur atas kebesaranNya
    (aku mengingatkan diriku jua yg selalu leka & alpa)

    ReplyDelete
  2. Keajaiban dari Allah ada di mana-mana..Alangkah bertuahnya Adi Putra dan alangkah beratnya tanggungjawab anak ini bila besar nanti..

    ReplyDelete
  3. Doa

    Dan dekatkan diri pd ILLAHI

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts