~buat nenek, nenda tercinta

**flick





31hb ogos 2009


aku dikejutkan dengan panggilan kampung yang telah menjemputku pulang menziarah nenek yang uzur di lewat usianya

aku menatap wajah berurat tua, dan ku cium tangan itu, memohon ampun, matanya tertutup, nafasnya di bantu alat hospital, tapi sayu hati ini, tatkala aku bisikkan di telinganya


"nenek, ini aku ..."


nenek mengenggam kembali tanganku...




01hb septermber 2009


aku sendirian di rumah kampung tempat besarku, sepi dan kosong ...mencapai pena dan secebis kertas, menulis satu puisi, di hati waktu itu; nenek tercinta ..



02hb september 2009, 2 pagi


masih tidak dapat tidur lagi, aku bersembahyang Hajat, menenangkan hati, beberapa tahun ini setiap kali aku doa untuk nenek, akanku doa biar dia panjang umur, kerna aku begitu sayang pada dia, tak sanggup rasa kehilangan itu, ...tapi entah kenapa malam itu, setelah melihat dia di hospital itu dgn umur lewat tuanya menjangkau 90 lebih ...aku rasa sayu...mungkin aku perlu relakan dia pergi, biarlah dia berehat, sudah terlalu jauh perjalanan hidupnya...


dengan sebak itu, aku doa, adar ketentuanNya adalah yang terbaik untuk nenek...




02hb september 2009, 4.20 pagi


Nenek nenda tercinta, telah kembali pada-Nya


semoga rohnya aman, aku redha bersama linangan airmata. doa ku selalu untuk nenek.


nenek, aku rindu. . . .



*************************



(puisi ini aku tulis sehari sebelum nenek menghembuskan nafas terakhir)



buat nenek; nenda tercinta

Deringan pagi yang muda itu
Mengejutkan rasaku
'nenek masuk hospital'
Terberhenti detik waktu
Wajah tua itu tersenyum dalam mindaku
Melambai aku datang
Terpangil langkah ini
Menyusuri jalan pulang
Ingin bertemu dengannya

Hospital bukan tempat kegemaranku
Dengan bau ubat yang menyengat deria
Dan bau hanyir darah
Serta imej wajah-wajah kesayuan
Jarang sekali aku ke sini
Tapi kali ini
Dijemput takdir akhirnya ke sini
Buat nenek; nenda tersayang

Kiri kanan tanganmu
Ada jarum-jarum menyalurkan hidup
Hembus nafasmu dibantu kotak-kotak mesin
Ibarat bergantung hidup
Dengan sains dan teknologi
Namun tulisan takdirmu hanya pada Dia
Maka janganlah kau berperang dengan ajal
Berkawanlah dengannya

Sebak rasa ini
Ku gengam tangan berurat tua
Maaf aku pinta
Adakah kau mendengarnya?
Aku kerinduan suaramu
Senyummu yang manis itu

Ironiknya
Suatu ketika dulu di hospital ini,
Pernah ada satu tangisan bayi
kau pernah menjenguknya
Tersenyum mendayukan lagu dodoi
Menenangkan rasa
Pasti kau mencium segar dahinya
Hari ini aku datang menjengukmu
Dalam keadaan sayu
Melihat kau di perbaringan itu
Di hopital yang sama
Dalam sejarah kelahiranku
Dan aku cium dahi tuamu
Bersama tangisan sebak
Mana lagu-lagumu?
Pulihkan rasa ini
Nenek, ini aku datang
Bukalah matamu
Lihat lah aku



Comments

  1. Menangis CCZ membaca puisi ini.Takziah buatmu Lavender..

    ReplyDelete
  2. salam levender
    sebak aku membaca puisimu kali ini...
    cucur airmataku didepan screen ini
    puisimu begitu hidup
    keluar dari ketelusan yang jati
    yang asli..
    alfatihah untuk nenendamu
    ingat bahawa
    kematian adalah selangkah
    kehadapan
    menujuNya

    ReplyDelete
  3. Takziah dari saya. Relakan kepergiannya dengan hati yang tenang. Semoga tenang jua dia di alam barunya.

    ReplyDelete
  4. ~~terima kaseh untuk semua...
    betul, kadang-kadang kita harus relakan sesuatu hilang pergi untuk lebih tenang....

    ReplyDelete
  5. Salam Lavender Wind,

    "takziah untuk kepulangan nenek dicintai - setiap yang hidup pasti merasai mati, berlapang dadalah dan jangan terlalu bersedih".

    ReplyDelete
  6. ~~telah aku melepaskan sedih itu dalam keredhaan...biar rohnya lebih tenang

    ReplyDelete
  7. salam takziah...
    setiap yang hidup pasti akan pergi
    jangan disesali pemergiannya..
    susuli perginya dengan doa
    agar rohnya aman disana...
    kamu! teruskanlah kehidupan yang masih tersisa

    ReplyDelete
  8. salam takziah....doakan kesejahteraannya disana

    ReplyDelete
  9. ~tunjuk bintang
    ~badai

    terima kaseh untuk doa itu, aku hargainya...

    ReplyDelete
  10. Fatehah Untuknya
    Dari Allah kita datang, kepada-Nyalah
    kita kembali, Al-Fatehah
    untuknya

    Dia telah pergi menemui,
    Tuhannya

    Moga berlapang dada,
    siapa yang masih
    ada
    __

    Pasti raya ini, baunya
    mengingatkan

    Salam lebaran dari saya
    dan keluarga, moga
    tabah sentiasa

    ReplyDelete
  11. tuhan sayang nenek
    *selamat hari raya

    ReplyDelete
  12. salam...
    kematian bukan satu permintaan tapi sedarlah kematian akan datang juga. salam takziah dari rap walaupun pemergian nenek lavender di hari kelahiran rap.

    u make me remind dat my lovely mum..ibu dah 4 tahun pergi.

    ReplyDelete
  13. kematian adalah takdir kematian bukan akhir dari segala galanya slm takziah semoga arwah nya diterima sang penguasa alam semesta

    ReplyDelete
  14. salam...

    al fatihah....moga rohnya dicucuri rahmat allah swt..

    tq singgah anaklaut..:)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts